Reklam

tisdag 19 juli 2016

Tänk på risken, inte potentialen.

Att begränsa sitt urval. Vill väldigt ogärna handla i en fond som inte är en indexfond, inget nytt där. Det beror till stor del på följande faktorer. 

1. Avgiften är högre på dom aktiv förvaltade fonderna jämfört med indexfonder.
2. Jag är inte bättre än snittet på att plocka ut vinnar fonder. (Inte aktier heller för den delen).
3. Det är svårt att slå index över tid. (Finns självklart undantag, annat vore konstigt).



















Men eftersom jag då begränsar mitt urval till indexfonder. Så kommer  jag med största sannolikhet missa chansen, till dom extremt stora uppgångarna som aktivt förvaltade fonder kan lyckas med? Hos Avanza är fonden "Franklin Gold & PM  A Acc USD" i topp med sina imponerande 112 % uppgång i år. (Kräver att man läser fondfakta bladet för att förstå att dom sysslar med guld). Den bäst presterande indexfonden "Handelsbanken Råvarufond" mäktar med att nå 15% uppgång i år. Det är en rätt så stor skillnad. 

Fast det borde väl också innebära att jag kan få slippa dom extremt stora nedgångarna? Som en aktivt förvaltad fond kan råka ut för om jag istället väljer indexfonder? Eller...? 

Vilken aktivt förvaltat fond har då presterat sämst hos Avanza i år? Jo nämligen "Carnegie Biotechnology 1A". Minus 21% i år. (Kurs datum 20160718).

Sämsta indexfonden i år är "Öhman Etiskt Index Europa" som ligger på minus ca 3%. (Kursdatum 20160718). 

(Fond fakta är hämtat från Avanza, och kan komma att ändras över tid).

Så vad kan jag då dra för slutsatser? Jo att med indexfonder som är passiva får jag förhoppningsvis inte lika hög volatilitet som med aktivt förvaltade fonder. Samt att utfallet plus eller minus kommer att kunna skilja en hel del. Självklart skulle jag föredra stora uppgångar jämfört med ev indexuppgångar. Men hur var det nu man skulle tänka? Jo... Tänk på risken, inte potentialen.

Man ska inte se ovan som något råd överhuvudtaget. Det är bara min egen slutsats.


/investeralitemera





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Reklam