fredag 22 juli 2016

Konstig att det blir så!?

Förra lördagens misslyckade statskupp i Turkiet. Påverkade givetvis "East Capital Turkiet Fonden". Som jag skrev för en vecka sedan så skulle jag göra en uppföljning hur fonden reagerade på händelsen. Att jag själv veckan innan minskade mitt innehav av den i min PPM. Kom att visa sig vara otroligt bra tajmat.

Förra veckan stod "East Capital Turkiet Fonden" i 9,02 kr (20160715) Senaste uppdaterade kursen från igår (20160721) var 7,38 kr. Totalt har fonden på sju dagar tappat 18,09%. Man kan därför dra slutsatsen att en "statskupp" aldrig är bra för det egna landets aktie/fondmarknad. Men det är nog säkert inte det första man tänker på!? När man försöker ta makten i ett land?





































I aktieväg så kom idag Kinnevik med sin delårsrapport. I rapporten går det läsa att investmentbolaget redovisar ett substansvärde per aktie som vid utgången av det andra kvartalet var 235 kronor. Vilket motsvarar en snittkurs på A och B aktien på 203 kr (30 juni). Vilket i sin tur ger en substansrabatt på 13,5%.

Källa:
 
http://www.di.se/artiklar/2016/7/22/kinneviks-substansvarde-faller/

Eftersom jag egentligen inte har någon aning om vad som menas med substansvärde. Så slog jag upp det på Wikipedia och fick fram följande. 

Substansvärde är ett företagsekonomiskt begrepp inom området företagsvärdering. Det används ofta som en värdering av investmentbolag (såsom de svenska Investor eller Industrivärden), som i sin tur är värdet på den del av de producerande bolagens tillgångar investmentbolagets ägande 
representerar.

Några av dom företag som Kinnevik är med och äger är följande: Tele2, Zalando, Qliro, MTG, Nelly.com mfl.

En mer genomgående rapportanalys hos Avanza,
https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2016/07/22/sa-stor-ar-rabatten.html

När fredagen är passerad så har jag haft mina första 5 semesterdagar. Har varit otroligt skönt att inte behöva gå upp en bestämd tid. För att ta bilen till en bestämd plats. För att utföra uppgifter som inte alltid är så givande. Mitt störta ilands-problem just nu. Är att jag vaknar ännu tidigare än jag normalt gör när jag ska till jobbet. Det kan jag dock leva med. Konstig att det blir så!?


Trevlig helg,

/investeralitemera






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar