tisdag 26 april 2016

Det får tiden utvisa!

Köper jag en fond så vill jag gärna att ordet index finns någonstans i fondens namn. I alla mina SEB fonder som jag spar kontinuerligt i, så finns index med någonstans. Bortsett från mitt svarta får "Carnegie Emerging Markets" och det är en historia i sig. Men om man velat pricka precis rätt fond så här nästan fem månader in i 2016? Så skulle man valt en fond som har ordet "Gold" i fondnamnet. För i fyra av dom fem bäst presterade fonderna under 2016 hos Avanza så hittar man just ordet "Gold".







Bäst i år har fonden Franklin Gold & PM A Acc USD gått med sina plus på hela 55,58%. Tråkigare är det dock om man haft den sen 2011. För då ligger fonden istället på minus hela 49,54%. Men köpte man den i år? Så är man nog rätt nöjd. Förvaltningsavgiften ligger på 1,50%. Kanske värt om man som sagt köpt fonden i år. Hade jag själv haft den sen fem år tillbaka, så hade avgiften verkligen inte varit motiverad. 

Gemensamt för dom fem bäst presterande fonderna är just att dom alla har en negativ utveckling totalt över fem år. Vilket visar hur svårt det är att just pricka rätt fond. Det som ena året kan vara en kanon investering kan nästa år istället vara helt åt skogen. Men fondspar man kontinuerligt över tid så får man vara med om både upp och nedgångar. Vilket troligen kommer löna sig ju längre man spar. Jag spar för minst 10 år framåt. Om det räcker för att nå mitt mål? Det får tiden utvisa!

Vart lägger du helst pengarna i aktier eller fonder?


/investeralitemera



  

2 kommentarer:

  1. Jag har valt att fondspara i fem olika fonder. Dock lägger jag mer vikt vid att investera i enskilda aktier än fonder och den enda anledningen till det är att jag tycker det är mycket roligare:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig att det är betydligt roligare med aktier. Fonder känns ändå lite säkrare. Eller så är det bara en falsk trygghet som jag intalat mig själv. :-)

      Radera