torsdag 15 november 2018

Lång väg kvar....

Torsdagzz.. Halsen värker och huvudet ömmar. Lurar mig själv genom att säga att det inte är någon fara. För vem har råd att vara hemma en dag från jobbet? Nu är jag givetvis inte fullt så dåligt som jag försöker framstå. Mitt humör och välbefinnande har varit på topp nu i ett par veckor. Så en liten svacka kan jag nog allt kosta på mig. Att erkänna att jag verkligen är sjuk? Det skulle jag nog aldrig göra!





















När jag för ett år sedan började kika på vad jag ville få ut av 2018? Så satte jag upp ett nytt mål som jag ville nå.

Sparmål 2:
Påbörja ett nytt fondsparande med målet att om 5 år betala av lite på ett av bolånen.
Ny sparande 24 000 kr.

Bilden ovan får illustrera hur långt jag har kvar innan det är nått. Handen på hjärtat och jag kan säga att jag kommer misslyckas med att nå det under 2018. Totalt har "noll" kronor avsatts till "Sparmål 2".

Hur kunde jag då misslyckas så kapitalt?

Hmm..ja..kan väl säga att pengarna gick till sånt som behövdes på annat håll. Än just ett extra sparande. Men tar ändå med mig en sak in i kommande 2019. Jag kommer återgå till fler och mindre delmål/etapper. Upptäckte att det funkar betydligt bättre för mig.

Hur går det då med....

Sparmål 1:
Jag ska nyspara i aktier och fonder för 75 000 kr. (Månatliga insättningar på minst 6250 kr).

Investeringsmål 1: 20 000 kr ska investeras i fonder.
Investeringsmål 2: 55 000 kr ska investeras i aktier.

Det tänker jag inte avslöja förrns vid årsavstämningen i slutet på det här året!



Hur följer du upp din mål?



/investeralitemera


 



4 kommentarer:

  1. Summerar varje år om året mål är uppfyllda. Allting loggas minutiöst i ett excel-ark. Våra övergripande mål är

    - spara 25000 kr i månaden
    - utdelning minst 140000 kr för 2018
    - Lev och må bra, utnyttja friskvårdsbidrag etc.

    Än så länge ligger vi bra till att uppfylla målen.

    SvaraRadera
  2. Imponerande och inspirerande, härligt att ni ligger bra till med målen för 2018! 🙂

    SvaraRadera
  3. Spara minst 100 000 i vårt "långtidsspar" (indexfonder och lite räntefonder), och det kommer jag nå. Hade också som mål att vårt långtidssparande skulle nå 400 000 totalt, men det kommer inte hända så som börden går just nu! Jaja, köper andelar billigare nu än förut eftersom börsen backar, får se det positivt!!!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att aktierna blir billigare under ett tag! Det funkar för mig med. För eller senare vänder förhoppningsvis dom flesta av dom upp igen!? :-)

      Radera