tisdag 13 november 2018

Fick mitt Mastercard kapat!

Tisdagz.. Vi lever i en ny tidsålder får man ibland höra. Vi ska digitalisera och framtidssäkra. Gamla sanningar gäller inte längre. Ekonomin har gått in i en supercykel. Hmm..fint.. väldigt fint. Upplevde nämligen lite att dom sk nya tiderna här om dagen när jag fick mitt Mastercard kapat. Men låt oss börja från början....

Jag har i dagsläget inget kontokort kopplat till mitt lönekonto. Mest för att jag vill inte betala för det. Tycker banken kan bjuda mig på den kostnaden. Jo jag betalar massor i fondavgifter årligen. Som hamnar på bankens sista summerade rad. Sån är jag...rätt tjurskallig. Så jag har bara ett OKQ8 Visakort. Som kostar noll kronor per år i avgift. Men det är rätt drygt att föra över pengar till det kortet. Men jag får ju bonus på dom köp jag gör med det. Som sen ger mig en liten check kvartalsvis som kan användas hos OKQ8.

Det enda kort jag har hos min bank är ett Mastercard. Som jag skaffade på min förra arbetsgivares inrådan. Dom stod för avgiften och jag kunde göra köp som tågbiljetter etc. Utgifter som betalades tillbaka av arbetsgivaren månaden efter. Smidigt och bra tyckte jag. När jag sen bytte jobb, så lät jag kortet vara kvar. Så den avgiften betalar jag numera själv...hm....! Tycker en avgift till banken räcker och kortet funkar även ibland som en buffert för oförutsedda utgifter.

Normalt när jag använder mitt Mastercard till ett köp av något. Så beror det oftast på att pengarna på mitt OKQ8 Visakort är slut. Eller att jag glömt föra över mer pengar. Då brukar jag direkt efter köpet göra en betalning/överföring tillbaka till Mastercard. Så att kreditgränsen blir återställd till 8000 kr som jag har. För ett par dagar sen så började saldot på Mastercard löpa amok. Även fast jag dagen innan hade satt tillbaka 1000 kr. Så återställdes inte nivån till 8000. Utan den fortsatt ned. Konstigt nog stod det ett visst belopp som reserverat.. Till sist nåde min skuld över kreditgränsen och slutade på 9447 kr. Då tyckte jag det var dags att ringa banken. Visste nämligen inte ens att det gick att gå över "kreditgränsen".

Bankens kortkundtjänst informerade mig om att jag hade ju gjort en del köp på "iTunes". Då drog jag i nödbromsen. - VA SA DU!!!??? Jag har en Samsung så att handla på iTunes verkar inte riktigt rätt? Även om det säkert finns anledningar till att jag skulle kunnat handla där. Dessvärre låg iTunes beloppen ännu bara som "reserverade". Så jag såg dom inte. Kortkundtjänsten sa att jag var tvungen att vänta tills dom dök upp. Därefter skulle jag kontakta iTunes. Men kortet spärrades i alla fall.

Idag dök alla 15 st transaktioner upp. Hmm..fint...totalt hade mitt kort köpt på iTunes för ca 7335 kr. Ringde då direkt upp supporten hos Apple/iTunes. Där fick jag super bra hjälp att reklamera "mina" köp utan krångel. Men även information om att pengarna skulle sättas tillbaka inom 30 dagar. Men fick ingen info i vilken del av världen köpen hade gjorts i. Det hade ju varit intressant....

Har jag då varit oaktsam med mitt Mastercard. Hmm..nej inte vad jag tycker. Men kortet har funnit sparat på två ställen. Hos Google för att enkelt kunna handla på "Google Play". Samt hos min lokaltrafiks hemsida. För att enkelt kunna fylla på dotterns busskort. Kanske dumt så här i efterhand. Men något av dom företagen behöver nog kolla säkerheten vid kortköp en extra gång!



















Jag kommer givetvis inte ha kortet sparat på några sajter framöver. Litade jag lite på säkerhet på internet innan det här? Så litar jag definitivt ännu mindre nu. Helt klart är att vissa köp inte är säkra nog? Om något som att få kortet kapat kan hända!


Har du någon gång fått ditt kort kapat?



/investeralitemera




10 kommentarer:

  1. Konstigt att det räcker att komma över ditt kortnummer. När jag gör köp på internet måste jag varje gång bekräfta med bankid. Gäller även för s.k. prenumerationer fast då bara när jag registrerar kortet.

    Du fick ingen förklaring till hur de har gått till väga? Låter ju som en klar säkerhetsbrist...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt oss säga så här. iTunes supporten lät inte direkt överaskade över mitt samtal. Fick heller ingen som helst förklaring till hur det kan ha gått till... Frågade bara om jag hade något iTunes konto sen tidigare. Det har jag förvisso. Men det kortet ska inte ha funnits där... Jag antar att dom kommit över kortet på någon av sidorna. Men vad vet jag? 🙂

      Radera
  2. En bekant till mig fick sitt kort stulet och även om det spärrades fort så han massa köp registreras hos apple (itunes). Så det verkar vara ett ställe där det är lätt att handla/tvätta pengar.

    SvaraRadera
  3. Kan det kanske var så att dit kort håller på att gå ut och någon i stället kommit över utbyteskortet?

    Det hände mig. Någon hann under ca 20 minuter spela för 42000 med ett falskt leg.
    Antigen blev kortet stulet på posten, eller mera troligt, har någon vittjat postväskan medan brevbäraren varit inne i någon fastighet.
    Allt ordnade sig till slut. Jag fick tillbaka pengarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj...det där lät inget vidare..42 000 kr! Upplever att problemet med kortbedrägerier är större än vad som sägs? Nja mitt kort hade 6 mån kvar tills det hade gått ut.

      Radera
  4. Man ska aldrig ha ett bankkort som är kopplat till bankkontot. Lösningen heter endera kreditkort, eller förbetalda debitkort.
    Kreditkorten har också fördelen att om du ex handlar en flygresa på det och flygbolaget går i KK, så är det kreditbolagets problem. Har du handlat samma resa med bankkort så är det ditt problem.
    Norwegian har ett gratis kreditkort, kolla in det: https://fondanalys.se/2018/10/29/norwegian-reward-och-norwegian-kreditkort/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm..kanske dags att kapa min avgift för kortet! Tack för tipset!

      Radera
  5. Finns det någon svensk som inte kommer drabbas av kortbedrägeri minst en gång under sitt liv? Jag har drabbats 1 gång, men vet folk som drabbats flera gånger. Danske Bank är annars bra på så vis att man där kan spärra kortet för handel via tex annat än Sverige. Sedan kan man aktivera det temporärt när man reser eller handlar utomlands.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja något måste nog göras om bankerna/kortföretagen vill att vi ska fortsätta använda korten på nätet!

      Radera