lördag 16 september 2017

...och hoppas på miljoner....

Lördagzz! Står du upp...? Sätt dig ned i så fall! Den meningen har min mamma yttrat till mig vid två tillfällen. Första gången i samband med goda nyheter. Andra gången vid dåliga...

Under många år köpte jag och min mamma, mina två syskon lotter etc för tillsammans 400kr i månaden. Det var mest på skoj. Men vi sa alltid, spelar man inget. Så kan man heller inte vinna! Även om chansen till att vinna stort är så astronomiskt liten. Men så en dag ringde min mamma och berättade att vi hade vunnit på penninglotten som hon köpt. - Står du upp? Sätt dig ned i så fall! Jag mins det så glasklart än idag! Dom tankarna som for runt i mitt huvud. Hade vi vunnit en, eller två eller kanske rent utav 10 miljoner? Mins även besvikelsen som sköljde över mig. När mamma sa att vi vunnit hela 50 000 kr!




















(Bildkälla: https://pixabay.com ).

Eftersom vi var 4 st som skulle dela, så vart det "bara" 12 500 kr var. Då kändes det som en skit summa. Men så här i efterhand, så skulle jag idag gladligen ta emot 12 500 kr utan att känna mig minsta besviken. Men jag tog som sagt var ut segern i förskott när jag trodde vi vunnit miljoner.

Vad gjorde jag då som ung och dum med pengarna!? Några tusen gick till shopping. Resten till att köpa min första bil. Tyvärr inget som jag har glädje av idag. Men då gladde det mig så otroligt mycket. Med facit på hand så skulle jag givetvis satt av minst 10 % i någon fond och hoppas på en bra värde utveckling. Även om fonder heller inte garanterar någon vinst. Så är ändå chansen till ett ökat värde större, än att bara köpa lotter och hoppas på miljoner....



/funderalitermera 


























1 kommentar: