söndag 10 september 2017

Dom pengarna gillar jag nog allra bäst!?

Zöndagz! Har precis läst i kapp ett gäng blogginlägg som jag missade under gårdagen. Många av dom jag följer nämner givetvis kommande höjning av skatten på ISK/KF. En höjning med 0,25 % införs 2018 och väntas då ge 790 miljoner kronor i skatteintäkter. Med handen på hjärtat! Inte är man väl förvånad över att man höjer skatten på ISK/KF?

När tillräckligt många flyttat över sin aktier och fonder etc. Så var det bara en tidsfråga innan "girigheten" skulle se sin chans att roffa åt sig av andras pengar. Det skulle också kunna förklara varför så många av ministrar inte har så stort sparande i aktier och fonder.

Källa: http://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/d34ao/sa-sparar-ministrarna-privat-i-aktier-och-fonder



















(Bildkälla https://pixabay.com).

Även om helgen snart är förbi. Så kom det faktiskt riktigt trevliga nyheter redan i fredags från Resurs Holding.

(Källa Avanza.se)
Resurs meddelade på fredagen att styrelsen avser att kalla till en extra bolagsstämma i oktober med förslag till beslut om dels "en extra utdelning under hösten 2017 om 1:50 kronor per aktie 
(sammanlagt 300 miljoner kronor)".

Extra kul eftersom jag så sent som den 28e Augusti passade på att utöka i just Resurs. Innehavet består idag av 370 st aktier. Om nu styrelsen beslutar om extra utdelning? Så kommer det ge mig 555 kr rakt in på ISK. Pengar in som inte krävt någon större insats av mig. Dom pengarna gillar jag nog allra bäst!?



/investeralitemera






10 kommentarer:

  1. Kul! Har faktiskt märkligt nog aldrig fått en bonusutdelning från något företag trots jag hållit på med detta ett tag nu. Min timing har varit urusel helt enkelt när det gäller köp... haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska ha lite "tur" också.. eller hur var det nu? Finns det verkligen något som "tur" ? :-)

      Radera
  2. Om det vore så väl att våra ministrar inte had så mycket sparande i fonder och aktier pga någon slags strategisk skatteplanering vore jag faktiskt positivt överraskad (inom lagens råmärken naturligtvis).

    För att bli lite raljerande tror jag tyvärr att det (med några undantagsfall) mest beror på att de är som folk är mest, inte så intresserade.

    Själva skattehöjningen är ju inte så hög, men det sänder fel signaler, dels i form av att man ökar skatten på sparande istället för att minska bidrag för att ta lån, men framförallt att man enkelt och relativt snabbt kan höja skatten för vad som är tänkt att vara en uppmuntran till långsiktig investering.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med! :-) Sparande framför "lån" borde premieras. Men ser dom "styrande" en möjlighet att ta in pengar för att täppa till något "hål" som dom "råkat" skapa. Så måste pengar in på något sätt. Tyvärr vart det ISK/KF ägarna som fick ta smällen den här gången!

      Radera
  3. Den allvarligaste signalen staten nu sänder är att bidrag och slöseri är det Sverige ska belöna och prioritera.

    Om man ställer skattehöjningen i relation, så är den kraftig. De tar en hög andel av en genomsnittlig avkastning redan nu, lägger du till framtida normal ränta och fondavgifter så är sabotaget komplett. Detta är allvarligt för Sverige.

    Jag äger också Resurs, trevligt med fin direktavkastning. Undervärderat. Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja att spara och hushålla borde prioriteras mer! ☺

      Radera
  4. Hej! Tack för en bra blogg! Det här är en personlig inbjudan till att vara med och utforma en digital checklista för investeringar. Genom att ha en checklista för investeringar är tanken att man ska minimera sina risker för förluster. När man analysera ett bolag på ett strukturerat sett med hjälp av en checklista blir beslutsprocessen lättare och överskådligare för att fatta ett beslut om att investerar i ett företag. Tanken med detta event är att alla som vill kan vara med att lägga till punkter samt rösta med like knappen om vilka punkter de tycker ska vara med på checklistan. Så i första skedet är jag ute efter att med gruppens hjälp ta fram en checklista för investeringar. Jag är övertygad om att vi både kommer ha kul och tycka det är lärorikt. Genom att sammanföra flera personer (bjud gärna in aktieintresserade vänner) med unik bakgrund men med det gemensamma att de brinner för investeringar tror jag alla gynnas i gruppen. Det här är en decentraliserad grupp där alla i ett första skede kan bidra med och ranka punkter samt föreslå egna alternativ på checklistan så att den växer fram organiskt.

    Som det ser ut nu så har jag delat in Checklistan i sex olika kategorier så försök gärna lägga in punkterna under den kategorin du tycker passar bäst alternativet skapa en ny kategori.

    Ledning/storägare

    Intäkter/skulder

    Konkurrenter/Marknadsposition

    Kvartalsrapporter/Historik

    Framtiden

    Övrigt

    Senast den 24/9 kommer jag att sammanställa checklistan och skicka ut till alla som har varit med och röstat och get förslag.

    Min tanke är att efter checklistan är klar skapa en Mastermind grupp som ses en gång varje eller varannan månad där man bestämmer på föregående möte vad som görs till nästa möte. Tidsåtgången är svår att säga men just de fysiska mötena skulle jag säga tar ca 2-3 timmar. Sen är det upp till dig att bestämma hur mycket tid du lägger ner på analysen. Gå in på https://www.facebook.com/events/928690980620961/
    Eller lägg till mig (Erik Schenkel) som vän på facebook så bjuder jag in dig till eventet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant idé. Dessvärre har jag inte så mycket att tillföra! :-) Saknar dessutom Facebook! :-)

      Radera
    2. Kommer nog ha med checklistan på många analyser på bloggen framöver.

      Radera
    3. Då ska jag absolut läsa den! 🌝

      Radera