tisdag 23 maj 2017

Stryker över ytterligare ett delmål!

Tizzdag! Då återstår bara 8h arbetsdag innan en liten ledighet på ett par dagar. Det ska bli skönt att få koppla av och tänka på annat än jobb. Det var knappt så att jag märkte det. Men i måndags fanns utdelningen från SEBs Fonder på kontot. Vart visserligen mindre än förra året. Det fast fonderna presterat på plus under 2016. Totalt gav mina tre stycken fonder mig 1153 kr. Sen att mina 900 andelar i Baltic Horizon Fund skickat in 202 kr på kontot idag! Vilket var snabbare än jag hade förväntat mig. Det var positiva nyheter en helt vanlig Tisdag!

























I och med dagens och gårdagens utdelningar, så kan jag nu stryka över ytterligare ett delmål nämligen.


Etapp A7
Att få total 12 000 kr i aktieutdelning under ett år (Kan gå att nå redan 2017).


Att nå 24 000 kr i utdelning under ett år. Det är nästa etapp att nå gällande utdelningar. Det kommer bli riktigt svårt att hinna nå redan under 2018. Men skam den som ger sig!



/investeralitermera



4 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat!

    Jag har uppnått 12 000 kronor under helåret 2017. Att skala upp till 24 000 kronor redan i år är teoretiskt möjligt men ställer den filosofiska frågan om det är ett egenvärde i att nå målet så snabbt som möjligt eller om man istället bör köpa vad som för tillfället är bäst värderat. Jag har landat i det senare och ökat i en rad aktier som inte delar ut förrän nästa vår. Innebär att jag sannolikt inte når 24 000 kronor i år men däremot får en långsiktigt bättre portfölj och desto större utdelningar nästa vår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm.. det där är något som jag också funderar på! Att "köpa" sig hög utdelning i bolag som kanske inte kommer kunna hålla utdelningen framöver etc. Bäste antar jag vore att köpa långsiktighet. Men allt blir ju inte alltid som man tror/hoppas/vill :-)

      Radera
  2. Kul med utdelningar! vad siktar du på för snitt-yield för din portfölj? Ligger på 6,6% vilket av många anses lite väl riskfyllt. Hur tänker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt det där! Även om jag helst skulle vilja ha en portfölj som delar ut 5-6 % årligen. Så tycker jag personligen det är det otroligt svårt att förutse. jag köpte Telia i tron att dom inte skulle sänka utdelningen från 3 kr till 2 kr. Vill det sig riktig illa så sänker fler än höjer! Min portfölj är ju dessutom dopad i år med "Medivir". Där blir det ett tapp på ca 5000 kr till nästa år. Som jag på något sätt måste jaga i kapp under det här året! :-)

      Radera