söndag 8 januari 2017

Full fart mot måndag!

ETF eller fond? Under 2017 har jag för avsikt att investera i någon EFT. Att den ska vara utdelande skulle jag föredra men inget krav. Den eller dom får gärna följa index av något slag. Eftersom Trump verkar vilja stärka banden med Ryssland och bla tona ned "hacker-anklagelserna" gällande det Amerikanska valet. Så skulle man kunna dra slutsatsen att den Rysska börsen kommer fortsätta gå bra. Allra helst om dom sanktioner som drabbat Ryssland mildras eller helt tas bort? Enligt Avanza är fyra av dom fem bäst presterande fonderna tre senaste månaderna "Rysslands" fonder.













Dessvärre är ingen av dom fyra Rysslandsfonderna Indexfonder. Eftersom jag helst vill köpa just index. Så är ingen av dom aktuella för mig. Sen att billigaste förvaltningsavgiften "bara" ligger på 1,40% gör inte saken bättre.

Men om man då kolla ETF:er istället? Så finns det hos Avanza en "Rysslands ETF". Nämligen DBX Russia CAP (XMRC). Som har som mål att återspegla indexet "MSCI Russia Capped Index. Där ingår stora och medelstora företag. Alltså en ETF som är en index ETF. Förvaltningsavgiften är på 0,45%. Plus i kanten för det också. Värt att nämna är att det tillkommer courtageavgift när man handlar i ETF:er. Men med andra ord så skulle den passa mig. Kommer därför hålla extra koll på den ett tag framöver. Samt hur den Rysska börsen utvecklar sig?

Källa: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/596243/dbx-russia-cap














Disclaimer. Jag äger idag inte något i DBX Russia CAP (XMRC). Ovan är inget råd utan bara mina tankar och ska heller inte ses som ett råd etc.


För att inte glömma bort EFT:n? Så har jag fört upp den på min "Inköp och bevakningslista" som är en ny flik. Då återstår bara full fart mot måndag!


/investeralitemera




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar