måndag 15 augusti 2016

Men sån är jag!

Mobilen ringer och numret känns inte igen. F-n vill inte svara. Men dum som jag är gör jag det. Mycket riktigt är det jobb relaterat. I år har det ringt ovanligt lite. Bara fyra samtal som har med jobbet att göra under min semester. Har dock varit mycket saklig och förklarat att jag inte är tillgänglig. Har funkat bättre än jag trodde det skulle göra. Kan beror på att ingen av samtalen handlat om någon större kris. Utan små saker som kontoret mycket väl kan lösa utan min inblandning.



















Att kunna vara helt 100 % ledig på sin semester är få förundrat inom min bransch. Sen kan man givetvis välja att inte svara eller läsa sms. Helt och hållet upp till var och en vad man bör och inte bör göra. Mail slutade jag synca ned till mobilen för flera månader sen. Behöver inte veta att en kund har problem 17:07 en torsdag. Sånt kan vänta till dagen efter när jag är på jobbet och jag ser det i min jobb dator. Vem som äger min tid när arbetsdagen är slut vill jag själv bestämma. Det mår jag bäst av. Men sån är jag!

/funderalitemera





2 kommentarer:

  1. Lite intressant detta ämne. Tidigare var det ju nästan lite status att få mejl till telefonen. Idag värdesätter många sin fritid desto mer.

    Själv har jag (tyvärr) aldrig åkt på semester utan att laptopen följt med. Detta kommer det att bli ändring på framöver av lite olika anledningar (motivation är en av dem).

    I Tyskland har ju facket tvingat en del företag att stänga ner utgående mail på sina servrar mellan vissa klockslag. Jag såg också en dokumentär av Michael Moore nyligen och enligt den så är det i Tyskland förbjudet(!) att kontakta personer i hemmet och naturligtvis om de är på semester. Sant eller inte, men lite intressant.

    Jag hoppas att den forsatta semestern förlöper väl.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyska facket verkar inte vara så mesiga som det Svenska? Man tycker ju att arbetsgivarna borde ta lite ansvar i den frågan också!?

      Radera