söndag 5 juni 2016

Det är mitt bästa spartips!

Man brukar säga att det gäller att hålla nere dom små utgifterna. Men vad hjälper det om man råkar ut för dom stora utgifterna? Därför vill jag passa på att ge er mitt absolut bästa spartips. Som utan tvekan är följande. Skaffa inte husdjur som kräver försäkring och riskerar att behöva besöka djursjukhuset. Finns massor av pengar att spara där. Mitt näst bästa spartips är, skaffa inte ytterligare ett husdjur som kräver försäkring och riskerar att behöva besöka djursjukhuset. Mitt tredje bästa spartips är, om du nu skaffat dig husdjur som kräver ovan? Se då till för allt i världen att du bor nära ett djursjukhus. Så slipper du åka 20 mil tur och retur när något händer som kräver vård. Bensin och diesel är inte gratis sist jag kollade..
















Katt nummer två (jag lever inte som jag lär det är säkert) kom jamades igår. Vänster framtass var dubbel så stor som normalt. Frun gick i varv och vi goolade. Ok...vi behövde ta oss till en veterinär omgående. Väl där (ja vi bor ca 2 mil från Djursjukhuset) så fick vi en nummerlapp. Väntade ca 30 min och fick träffa sköterskan som klämde och kände på katten. Kollad pulsen samtidigt som vi berättade om vi trodde och hur katten hade varit efter det. Hon bad oss vänta innan veterinären kunde komma och träffa oss. Vid det här laget hade vi nyttjat ca 10 min av hennes arbetstid. ca 2,5h senare fick vi till sist träffa veterinären. Förstår att man prioriterar djur som är värre skadade och har full förståelse för det. Efter ytterligare ca 7 min var allt klart. Vi skulle åka hem och skulle få med oss smärtlindring. Ytterligare en sköterska kom med 3st doser. Varav katten fick den ena på en gång. Vi väntade därefter i 20 min till, innan vi fick betala! Nog fick vi betala allt! Totalt skulle kalaset gå på 3800 kr innan ev försäkring var utredd med självrisk och allt. Det är en väldans massa pengar för en väldigt liten tid i "jobbtid" räknat hos djursjukhuset. Måste kolla upp om Evidensia finns noterat. 

Hur gick det då med katten? Jo, vänster framtass var normal i natt. Tydligen inget ormbett utan snarare getingstick etc?  Så trots att han inte skulle släppas ut på ett par dagar. Så stod vi inte ut med hans jamande för att han inte fick gå ut i morse runt 04:30. Så vi släppte ut honom. Idag är han precis som vanligt. Så till alla er som funderar på att skaffa husdjur som kräver försäkring. Tänk er noga för. Det är mitt bästa spartips!




/djurvänlitemera


2 kommentarer:

  1. Veterinärsräkningar är inte att leka med. Hade en av våra katter inlämnad förra sommaren. Tror slutnotan hamnade på någonstans kring 40 000:- innan försäkringen hade betalat sin del. Slutnotan för vår del hamnade på ungefär 10 000:-. Riktigt sura slantar:/ Lider med dig! Hoppas kissen håller sig ifrån trubbel framöver.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. WOW!!! Det var inte billigt. Ja det är bäst för honom att han inte får ont i tassen igen. För då kommer vi kolla väldigt noga efter ev bett etc! Innan vi åker till djursjukhuset igen.

    SvaraRadera