måndag 13 augusti 2018

Återköp..

Måndagz. Inne på min sista semestervecka. Än så länge har inte någon "börja jobba ångest" infunnit sig. Vilket jag är otroligt glad för. Har sysselsatt mig dom senaste dagarna med träning och att måla lite på huset. Har dock haft god hjälp av "pensionärs poolen" dvs mina föräldrar. Utan dom så hade nog knappt en lång sida av huset varit målat. Men som sagt tack vare dom så borde allt vara mer eller mindre klart tills jag börjar jobba om en vecka. Helt enligt plan med andra ord...



















(Bildkälla https://pixabay.com).
När jag målat så har jag uteslutande lyssnat på investerings poddar etc. Idag pratade man i en av dom om återköp av aktier. Fanns flera nyanser varför det var bra eller dålig när företagen gjorde återköp. En sak fastnade dock i mitt huvud. Om aktiekursen står på typ "all time high" så finns risken att återköpen inte kommer vara till fördel. Skulle aktiekursen sen rasa så har återköpen av egna aktier gjorts till alldeles för höga nivåer. Givetvis kan man ju aldrig veta sånt. Aktiekursen kan ju likväl stiga till en ny nivå av "all time high" efter ev köp. Som sagt intressant tankegång i alla fall! 

Vad tycker du om att bolag gör återköp av egen aktier?


/villinvesteralitemera






2 kommentarer:

  1. Att aktien står i all time high borde inte ha betydelse av samma anledning som aktieköp allmänt. Om aktien har rasat nyligen så betyder ju att något gått dåligt för bolaget, många aktier har ju slagit sitt all time high flera gånger om året år efter år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt finns för och nackdelar med återköp. Personligen hade jag föredragit en extra utdelning istället för återköp.

      Radera