måndag 30 juli 2018

Månadsavstämning Juli.

Måndagz.. Inne på min tredje semester vecka. Känns otroligt bra och strunt samma om jag vaknar 07.15 och inte somnar om. Det enda som gnager lite, är att Juli kommer att passeras utan några nyinvesteringar.

När jag gick in i Juni så såg finanserna bra ut. Det fanns två buffertar. En för semester och bilservice. Samt en buffert för "ommålning av huset". Sen gick det mesta åt skogen. Bilservicen vart dyrare än utlovad. Vilket jag borde tagit höjd för! Att det skulle kunna hända dvs! Så det är mitt fel! Färgen kostade precis vad jag hade räknat med. Kommer visserligen behöva köpa lite mer. Men det finns på ett ungefär kvar till det i den bufferten. Men så går tvättmaskinen sönder dagarna innan jag ska på min första resa! En smärre katastrof. Det löste jag dock genom att ta från lönen som kom förra veckan. (Beställt en ny) Vilket resulterar i att jag inte "vågar" investera upp dom sista kronorna. För går något annat sönder i huset eller på bilen så står jag där utan buffert! Så det lilla som är kvar. Får ligga kvar och växa till en ny buffert. Vad lärde jag mig då av det här? Jo, att från och med nu behöver kommande buffert bli dubbelt så stor som den var i början på Juni....



















(Bildkälla https://pixabay.com).

Bättre går finanserna i Avanza portföljen. Som tar ett rejält kliv upp och ökar med ca 8 % jämfört med det totala värdet i Juni. Den största orsaken till ökningen är att Tele2 gått som tåget och likaså Resurs. Men det kan som vanligt svänga lika snabbt åt andra hållet. Har uppdaterat fliken "innehav".


/villinvesteralitemera


4 kommentarer:

  1. Det här med buffert är något jag själv har slutat med. För det kostar bara pengar att ha en i onödan. Portföljen är min buffert, då pengarna jobbar betydligt bättre där under tiden.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller till en viss del med. Men när utgiften blir större än att man kan ta den av lönen. Så man blir tvungen att sälja av aktier eller fonder för att finansera utgiften. Då kommer det svida mer än om man haft en buffert! ��

      Radera
  2. Bor man i hus behöver man en betydligt större buffert än om man t.ex. bor i lägenhet. Vi försöker hålla runt 100-150" kr i buffert. I högsta laget kanske, men då sover vi gott om natten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med en sån buffert skulle jag också sova gott! :-)

      Radera