söndag 25 juni 2017

Hur går det?

Zöndag! Verkligheten börja komma ikapp. Imorgon är det åter tillbaka till arbetslivet. Men det är ju faktiskt riktigt riktigt bra! För då återstår nämligen bara 9 st arbetsdagar innan det är dags för min semester. Det är något att verkligen se fram emot!



















(Bildkälla https://pixaby.com)

Då och då går jag igenom dom delmål/etapper jag satt upp. Det är mest för att inte ska tappa fokus och för att hålla motivationen uppe. Nedan är dom Etapper som jag beskriver som lite "lättare" att nå och hur jag idag ligger till med dom.


Etapp A2
Att äga 1500st Telia aktier. (Kan gå att nå under 2016-2017).

Nuläge:

Fram tills i Onsdags hade jag inte köpt några Telia aktier på väldigt länge. Det totala antalet är i skrivandets stund. 850 st. Fattas med andra ord 650 st för att nå målet. Tror inte etappen kommer att nås under det här året.


Etapp A6
Portföljen ska utökas med 3 st nya utdelningsbolag. (Från nuvarande 10 st till 13 st).

Nuläge:
Har i aktieportföljen totalt 12 st aktier. Varav Medivir med största sannolikhet inte kommer dela ut några pengar under 2018. Alltså borde jag sikta på att köpa in 2 st nya utdelande bolag. Känns i dags läget väldigt avlägset.


Etapp A8
Sätta in och investera minst totalt 55 000 kr under 2017.
(Kräver att jag köper aktier eller fonder för 4583 kr varje månad).

Nuläge:
Var tvungen att gå igenom transaktions historiken hos Avanza för att få fram resultatet. Efter att ha räknat bort poster såsom insättningar från fondförsäljning etc. Så kom jag fram till att hittills i år har jag nyinvesterat för 38 450 kr. Har alltså inte riktigt nått fram än. Men det är ju månader kvar av 2017. Etappen är den i nuläget som känns mest realistiskt att nå.


Etapp A9
Ha ett sammanlagt portföljvärde på 250 000 kr.
(Kräver löpande insättningar, samt att börsen inte går ned allt för mycket under 2017).

Nuläge:
En snabb summering fram till dagens datum och det sammanlagda portföljvärdet är 234 856 kr. Fattas med andra ord 15 144 kr för att kunna stryka över etappen. Klart görbart under 2017, så länge inte börsen total kraschar!?


Etapp A10

Investera i två st utdelande ETF:er. (Försöka hitta några som delar ut kvartalsvis).

Nuläge:
Känns väldigt avlägsen just nu. Kommer inte nås under 2017 eftersom jag istället fokuserar på dom befintliga innehaven.


Kolla gärna in dom Delmål/Etapper jag redan nått under fliken "Delmål/Etapper".

----------------------------------------
Hur har 2017 hittills gått för dig? Har du någon plan? Följer du den i så fall?



/investeralitemera





2 kommentarer:

  1. Har egentligen ingen sådan plan, bara gå bättre än index, så är jag nöjd. Lagt upp utvecklingen på mina aktier på bloggen, som visar mig att det är bra behålla stora bolag i många år :)

    SvaraRadera