fredag 16 december 2016

Det får tiden utvisa!

Goda nyheter? Förra veckans köp av Medivir gjorde jag enbart efter att ha läst Erik Penser analysen i Privata affärer. Inget var hugget i sten att några pengar skulle delas ut till aktieägarna? Min förhoppning var ändå att dom skulle dela ut dom 32 kr/aktie som nämndes. Men igår så kom äntligen lite info från bolaget. Som jag givetvis missade helt och läste först idag!

Medivirs styrelse kommer kalla till en extra bolagsstämma senast i början av Januari 2017. Där man kommer föreslå att besluta om en överföring av nettolikviden från försäljningen av BioPhausia (ca 870 MSEK, motsvarande ca 32 SEK/aktie) genom ett frivilligt aktieinlösen erbjudande till alla aktieägare.









Just det där med "aktieinlösen erbjudande"? Det kan ju få en att undra en hel del? Exakt hur det ska gå till? Det får man ge sig till tåls med fram tills den extra bolagsstämman. Hur som, i och med att det vart klart med utdelning. Så passade jag på att sälja av alla mina 280 st Rottneros. För att köpa på mig 20 st extra Medivir. Om det var en bra affär eller inte? Det får tiden utvisa!


Hos Avanza kan man läsa lite mer om "aktieinlösen".




/investeralitemera


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar