onsdag 13 juli 2016

Att kunna förstå det!?

Fem hundra kronor, varken mer eller mindre. Det skulle kunna vara summan på ett automatiskt månads sparande i en fond. Eller ett engångs köp av några billig aktier. I mitt fall är det min enda överföring som kommit in till Avanza under Juli månad. Inte direkt någon summa man känner större respekt för. Hade det varit 10 000 kr så hade tom jag själv imponerats. Men nu ser ju sanningen och vardagen lite annorlunda ut i mitt fall. Vad köpte jag då för mina 500 kr? Faktiskt en fond, nämligen "Handelsbanken Råvarufond".

Men vad vill jag då ha sagt med min blygsamma insättning? Jo någonstans måste man ju börja. Till sist kommer även den summan öka om man bara håller i och tänker sig för vad man köper. Man kanske inte behöver ha en kopp fin kaffe från något flashigt Café varje dag? Eller vad det nu är som man lägger onödiga eller nödvändiga pengar på. Till sist handlar det ju om vad som får en att må bra. Om det så är aktier eller extra gott kaffe låter jag vara osagt. Men summan man kan sätta av kan ju med tiden öka och förhoppningsvis öka ännu mera? Det är min plan i alla fall!

















Tolv dagar kvar till lön. Ja nu räknar jag ned till något igen. Denna väntan för nästa händelse. Har ju som tidigare sagt väldigt svårt att leva i nuet. Men att gå i pension om 10 år kräver ändå att man kan se framåt. Men jag skulle vilja kunna leva lite mer här och nu. Det kanske var en sån bok jag skulle beställt? Istället för en om hur andra investerat sina pengar? Men nu är det trots allt bara två arbetsdagar kvar till semestern. Det om något, är väl ändå att leva i nuet? Att kunna förstå det!?


/funderalitermera.....





4 kommentarer:

  1. Hej! Lite inspiration, http://www.mrmoneymustache.com/2012/01/13/the-shockingly-simple-math-behind-early-retirement/

    10 år blir svårt som fan, för att uttrycka sig milt.. :) men inte omöjligt, men då behöver din sparkvot höjas enormt.

    SvaraRadera
  2. HAHAH :-) Jo jag antar att du har rätt. Men inte omöjligt! Tack för att du kommenterar!

    SvaraRadera
  3. Kör hårt! Inget är omöjligt!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej nej, själv klart inte. Allt är möjligt så länge man tror på det.

      Radera