fredag 19 februari 2016

Men det kan ju alltid ändras!?

En anledning till att jag började blogga var att lära mig mer om aktier, fonder mm. Något jag nu vill lära mig mer om är börshandlade fonder sk EFT:er. Eller som dom på engelska heter "Exchange Traded Fund". Precis som aktier så handlas EFT:er i realtid.(köp och sälj). Eftersom all min "riktig" handel görs via Avanza. Så gjorde jag en koll på bla vilka svenska EFT:er som dom förmedlar?



Hos Avanza kan man även läsa följande. ETF:er följer utvecklingen på en underliggande tillgång exempelvis ett underliggande index, en råvara, en valuta mm.

Ok, känner ändå inte att jag har full koll. Sen att vissa av dom har inbyggd hävstång. Vilket gör att man kan tjäna eller förlora på den underliggande kursrörelsen. Jag kommer nog så här inledningsvis inte investera i ETF:er. Men det kan ju alltid ändras!? Verkar dock vara en intressant produkt.

Har du investerat i någon EFT? Hur har det gått?


/investeralitemera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar